“Zonder Hura zou ik het echt heel moeilijk hebben gehad.”
Paul (49) werkte 28 jaar lang bij IJsboerke en is nu verantwoordelijke van een depot bij Eismann. Het vergde groot doorzettingsvermogen en veel steun van Hura, maar vandaag is hij zeer tevreden met zijn nieuwe job.
Paul : “28 jaar lang heb ik bij IJsboerke gewerkt, het was mijn eerste werkgever. Oorspronkelijk ben ik gestart als verkoper, nadien ben ik in de helpdesk terechtgekomen. In ’99 heb ik een herseninfarct gekregen en daardoor was ik gedwongen om iets anders te gaan doen. Zo heb ik me omgeschoold en kon ik mijn collega’s helpen met het hele IT gebeuren. Gezien ik vanop de helpdesk met de cijfers in contact kwam, had ik de bui al lang zien aankomen. Mijn ontslag kwam dan ook helemaal niet als een verrassing.”
Hoe ging het verder na je ontslag?
Paul : “Ik ben 9 maanden thuis geweest. In het begin had ik geen zin om ander werk te zoeken, ik zag het niet zitten. Ik heb nooit ergens anders gewerkt dan bij IJsboerke. En als je nog nooit hebt moeten solliciteren, dan is dat echt niet simpel.
Zonder Hura zou ik het echt heel moeilijk hebben gehad. Daar hebben ze vooral aan mijn zelfvertrouwen gebouwd: ‘Komaan, niet opgeven, je kan zoveel, dus kan je ook ergens anders werk vinden.’ Ze geven je constant moed. Na enkele maanden ben ik dan ook volop beginnen solliciteren. Maar dat ging niet van een leien dakje: voor de minste job zochten ze een bachelor, terwijl ik een A2 heb. Van de 60 brieven die ik stuurde, bleef de helft onbeantwoord en mocht ik op 4 plaatsen op gesprek komen.”
Hoe en wanneer heb je dan toch ander werk gevonden?
Paul : “Mijn coach Johan vroeg me op een gegeven moment waarom ik niet bij Eismann ging solliciteren. Hij heeft me daarbij geholpen en ik heb hen gecontacteerd. Toen bleek dat er een depot zou geopend worden waar ik enkele maanden later aan de slag kon. Nu voer ik daar administratieve taken uit en coach ik een team van 7 mensen. Dat is een heel gevarieerde job en ik ben blij dat ik uiteindelijk in dezelfde branche ben terechtgekomen.”
Was het moeilijk om je aan het nieuwe bedrijf aan te passen?
Paul : “In het begin heb ik het heel moeilijk gehad. Ik kende vroeger alles bij IJsboerke, en nu kwam ik ergens terecht waar ik alles nog moest leren.
Ik heb toen nog vaak contact gehad met Hura, ze wilden weten hoe het met me ging. Toen ik vertelde dat ik het niet gemakkelijk had, heeft Johan me veel moed ingesproken en gezegd dat ik moest volhouden. Vandaag zie ik het positief in. Ik heb het allemaal onder de knie gekregen en nu kan ik volop meewerken en het verschil maken.”
Wat betekent Hura voor jou?
Paul : “Hura heeft mij weer zelfvertrouwen gegeven en me de weg gewezen om ander werk te vinden. Ik denk niet dat ik nu al werk zou hebben zonder de hulp van Hura. Ik ben heel blij dat Johan er voor me was. Hij kon me geruststellen en zei steeds: ‘als je blijft solliciteren, dan moet er iets uit de bus komen’. En hij had gelijk!”